Translator

lørdag 12. mars 2011

Katastrofalt....

Jordskjelvet med den påfølgende tsunamibølgen var virkelig fælt! Jeg har ikke ord for...hva jeg føler.
Ifølge Kyodo kan dødstallet ha nådd 1800 mennesker og i tillegg har man mistet oversikten over 10 000 mennesker i kystbyen Minamisanriku. I tillegg antas det at over 1000 liv har gått tapt i hovedstaden Tokyo.

Jeg har sett en del poster på nettet, deriblant norske medier, om at tallet er så høyt som 88 000. Dette er feil og jeg syns det er veldig uprofesjonelt av media å poste ting uten å sjekke at opplysninger er korrekt. Om dødstallet når så høye tall gjenstår å se, selvfølgelig håper man på det beste! Altfor mange liv har gått tapt allerede!:(


Dette minner meg om tsunamien som traff Thailand, Indonesia og India i 2004, der over 200 000 mennesker mistet livet. Det gikk litt ekstra inn på meg da jeg var i Thailand på den tiden, dog ikke i området som ble rammet. Det var helt urealistisk.... Først reaksjon var vantro, men etter hvert som som det sank inn, prøvde vi å få tak i familiemedlemmer som bodde lenger sør. Heldigvis var ingen i familien i område som ble truffet.
Men det var likevel en fæl fæl katastrofe, som tok livet av mange mennesker:( Forhåpentligvis får vi ikke så høye tall i Japan...


Atomkraftverk også!
Og nå er mye snakk om nedsmeltning i et atomkraftverk i Fukishima. Dette er hva man kaller maks uflaks:/
Med nedsmelting kan farlig radioaktiv stråling spre seg. Men Japanske myndigheter er veldig forsiktig og evakuerte alle beboere innen 20km radius, ganske tidlig. Men man håper på det beste.

Nå prøver de å kjøle ned ved å bruke sjøvann, håper virkelig det funker. Men det er  mye tanker rundt nedsmelting, spesielt blant ekspertene. Noen sammenligner det med Tsjernobyl, andre mener det ikke er så farlig. Noen sier at japanerne har kontroll på dette, andre mener det er sannsynlighet for en nedsmelting (deriblant han i videoen ovenfor). Si meg, hva skal man tro på??

Også en ting som plager meg er at Statens Strålevern skal whine om at de ikke får noe info fra japanske myndigheter!
Eh, såklart ikke! De har hendene fulle med alt som skjer i Japan nå. Norge er da altfor langt unna Japan til å bli påvirket av strålingen uansett>_>

Her kan man følge saken live.

Jeg kondoler til alle som har mistet sine kjære nedi Japan. :(

1 kommentar:

  1. dette er helt fryktelig!Stiller meg som en av mange,og vil kondulere til alle som har mistet sine i denne enorme natur katastrofen i Japan.

    SvarSlett