Translator

søndag 17. april 2011

Oschlo oh yez!

Jau, lørdag var det knall vær, så da tenkte man skulle ta en tur til byen å bare nyte våren som er i full gang! Og hva er vel bedre enn å dele dette med en kamerat man ikke har sett på leeeenge??:D Så da drog man ned i 12-tiden med toget, jeg betalte kun 17 kr for billetten, så det var en bra start! (fikk for mye i veksel i automaten)Hihi, jeg tror på karma, så jeg blir litt glad når sånt skjer.
Noen folk syns kanskje det er teit, men jeg tror hver handling har en konsekvens. Positivt eller negativt. Gjør noe godt, og det gode kommer tilbake, og vica verca.

Uansett ankomst Oslo S, måtte vi en tur til trafikanten først. Der var mye folk, med plakater, flagg og whatnot! Vi tenkte det måtte være demonstrasjon eller no. Etter å ha vært innom trafikanten, var folk borte...
Men vi tok dem snart igjen, der de spaserte nedover Karl Johan. Det viste seg at det var en Sikh bevegelse som holdt et tog!:) Så vi fulgte med dem da vi skulle samme vei uansett, det var interessant å se på.







Ja, da har man opplevd det og!
Vi spaserte videre bort mot Aker brygge for å sitte litt og få i oss litt væske;) 
Da kom vi på at vi faktisk aldri hadde besøkt Nobels Fredssenter!XD Vi har begge bodd i Oslo hele vårt liv, så det var litt flaut. Så vi tok en tur innom og spurte om pris og sånt. Det viste seg at de skulle ha en guidet tur, og det tenkte vi kunne være litt kjekt. Inngang kostet 80kr for voksne og 55kr hvis man var student.
En fin og lærerik tur var dette!

 I første etasje kunne kan man medaljen som deles ut til vinneren og en utstilling av den som sist vant prisen, i 2010 var dette Liu Xiaobo fra Kina.

Medaljen som deles ut vinneren av fredsprisen.


Liu Xiaobo vant i fjor.


I andre etasje fant man et interaktivt område om Fritjof Nansen. (du kan lese mer her)
Blant annet kunne man få tatt bilde av seg selv med Nansen.

Jau Norges første superstjerne!




Fikk en egen artikkel:P

Her fant man også "Nobels Hage" som er et rom dedikert alle vinnerne, et rom om mannen selv; Alfred Nobel (med interaktiv bok!) og et rom fullt med all slags informasjon om fredsprisen og vinnerne!;)

En fin omvisning, og vel verdt en titt hvis man ikke har vært innom enda! Mer info her.
Etter å ha lært mer om fredsprisen, var vi sultne. Så da var det opp Karl Johan igjen da!
Og jeg kan ikke unngå å se hvor mange musikanter, artister, statuer (you know what I mean;P), selgere og whatnot som er ute på gata! Jepp våren er her!

En av de mange som opptrer på gata.

Etter mat var det en liten tur til operaen for å nyte siste bit av varmen før kvelden overtar.

En fin dag, der vi fikk gjort en del:) Ble jo litt handel også!

Ikke spør hvorfor bildet er opp ned... Blogger er veldig fucked up idag!XD

Gah! Blogger hater meg tydligvis idag!XD Vel uansett, Pocky og manga såklart!;) Battle Royal 15, som jeg har ventet såååå lenge på. Det er utrolig irriterende å ha en serie der man mangler siste bok! Og Bleach 31... Ja jeg henger litt etter. Har 32 fra før av (kjøpte feil sist gangXD), så jeg er da ikke så langt etter?:P
Pocky Almond vinner over ALT annet pocky, end of story!:P Seriøst jeg digger den Pockyen. Jeg kjøper forøvrig all min Pocky på asiatiske butikker. Jeg ser ikke grunn til å betale overpriset, kun for å få "made in Japan", stemplett på esken. Thai Glico er en offisiell Pocky fabrikk, og det er bra nok for meg!

Nei, nå stikker jeg! Dette innlegget ble litt lengre enn jeg trodde det skulle bliXD
Tenker jeg tester noe annet godt jeg har kjøpt tidligere i uka:

Oishi sjokolade popcorn fra Fillipinene!

Popcorn med sjokolade. Kan bli interessant..... BYEZ!

1 kommentar: