Translator

fredag 1. april 2011

Film film film i 3D!

Jada, så det begynner å bli en stund siden siste innlegg....
Så jeg tenkte jeg skulle anmelde noen filmer jeg så da jeg var i Thailand.
Og det passer jo bra nå, siden disse filmene blir jo lansert på dvd/blu-ray nå straks, om de ikke allerede er det. Alle filmene finnes i 3D og 2D,
men jeg så dem i 3D:)

The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader


Film nummer 3 i filmatiseringen av C. S. Lewis' populære bok serie Narnia.
Denne gang med ny regissør og ny distributør, 20th Century Fox. Det er også den første Narnia filmen som tar i bruk 3D.
Filmen tar for seg de to yngste Pevensie-barna som igjen blir transportert til Narnia sammen med sin fetter Eustace. Der møter de Kong Caspian (introdusert i
film 2), og sammen skal de lete etter 7 magiske sverd.

Jada. Mye av handlingen skjer til sjøs ombord Caspians skip Dawn Treader. Det er mye effekter i denne filmen, noe som kan være bra visse tilfeller da det overskygger skuespillerne. Ja for det var ingen stor prestasjon av de to hovedrolleinnehaverne som spilte Lucy og Edmund. Ikke gjorde de stort i filmen heller, for min del kunne filmen like greit kuttet ut de to. Han som spilte fettern deres, Eustace, spilte rollen sin mye bedre. Det er mye action i denne filmen, men syns handlingen gikk litt treigt for seg, og det det går langt mellom en action sekvens.

Hva kan jeg si om 3D effekten?
Vel dette er nok en film som har blitt konvertert (jeg trodde det var slutt på det nå-_-) til 3D i ettertid. Resultatet av det er som det oftest blir.... 3D effekten her var tragisk. Det er noen få øyeblikk der man kanskje kanskje får et lite snev av 3D, men ellers ikke. Filmen var ikke laget med 3D i tankene og det merker man godt. Styr unna 3D-delen og se filmen som den skal være istedet!

Terningkast:
Filmen: 4
3D effekt: 1


Tron: Legacy


Tron! Tron Legacy! Hehe. Så dette er altså oppfølgeren til Tron, som kom ut i 1982. Jeg så vel den filmen en gang på 90-tallet (var vel kanskje 9-10 år?) og har elsket den siden! Den er et av mine favoritt filmer gjennom tidene! Derfor kan man godt si at forventningene var skyhøye! Men vet du hva? Disney skuffet ikke!
Nå begynner det å bli en go stund siden jeg så originalen (jeg skal så ha den på blu-ray!), men tør påstå at Legacy er på lik linje, om ikke bedre enn forløperen. Man får mer av det jeg elsket ved filmen; disc wars (disk krig), light cycles (lys sykler) og så klart Jeff Bridges, the man!

Det visuelle og effektene er slående vakkert i denne filmen. Helt utrolig å se på! det er no spesielt med overgangen fra virkelighet til dataverden. Jeg kan ikke beskrive det, må nesten ses.
Lydbildet var også helt fantastisk og gikk fint overens med bildet.
Sountracket på Tron: Legacy ble gjort av ingen ringere enn Daft Punk! Jeg elsker dem! De er en av mine favoritt band ever! Jeg håper fortsatt på å få sett dem en gang live...XD Daft Punk's utrolig kule electronica sound var ment for en film som Tron: Legacy! Jeg har tilogmed Tron: Legacy soundtrack, og jeg kjøper vanligvis ikke soundtrack!XD Manuset til denne filmen var ganske så tynt, men ikke noe jeg la særlig merke til. En film trenger ikke alltid et godt manus for å kunne nytes:)

Min Tron cd!<3 den fikk litt juling fra Thailand:/
Så var det 3D effekten da. Hva tror du? Tron: Legacy ble skrevet og filmet helt klart med 3D i tankene. Dog det finnes deler av filmen der effekten ikke tas i bruk. Deriblant når man er "virkeligheten" før man inntar dataverden, noe som er med på forsterke det visuelle, syns jeg. Men man vil få oppleve 3D i store deler av filmen, og det er utrolig bra gjort! Den beste 3D filmen siden Avatar! Hele det visuelle bildet blir så forsterket av 3D effekten, og det er slik det skal være. Nå hvis alle filmer kunne følge i disses fotspor, vil jeg helt klart støtte 3D!

Terningkast:
Filmen: 6
3D effekt: 6

Leste også VG's anmeldelse av filmen, de gav den 3.... Jeg må si at denne anmeldelsen gjorde at jeg mistet all respekt for VG's filmanmeldere (ikke at de hadde bra anmeldelser før, men nå gikk de over grensen).
Jeg mener seriøst? En underholdende film er underholdende. Og man blir aldri lei Daft Punk, det går bare ikke! Vær så snill, ansett ordentlig folk til å anmelde filmer VG!

The Green Hornet


The Green Hornet, er basert på radio og tegneseriefiguren med samme navn, skapt av George W. Trendle og Fran Striker på 30-tallet. Figuren har vært innom forskjellig medier, men er kanskje mest kjent for tv-serien som kom ut på 60-tallet. Da med Van Williams i rollen som Britt Reid/Green Hornet og legendariske Bruce Lee som Kato. Jeg er selvfølgelig alfor ung til å ha sett det originale materialet, da dette kom ut på min mors ungdomstid. Derfor drog jeg for å se denne med et åpent sinn og ingen forventninger.

Må si jeg likte denne filmen, hehe. Ulikt andre såkalte "heltefilmer" jeg har sett tidligere.
Var litt skeptisk til Seth Rogen i hovedrollen, men etter å ha sett filmen, syns jeg hadde passet bra til rollen.
Men stjernen her imo, er Jay Chou som gjør et flott debut i en Hollywood produksjon. For dere som ikke vet hvem Jay Chou (fy på dere!), er han en taiwansk musiker og skuespiller som har spilt i bl.a. "Initial D", Curse of the Golden Flower", "Kung Fu Dunk" og "True Legend". For å si det enkelt, Jay står for action-delen, mens Seth er "comic relief". Og det funker i mine øyne.

Også over til 3D-delen da. Igjen i likhet med Narnia var denne konvertert i ettertid.
Da er vel denne dødsdømt tenker du vel da? Men neida! Var ikke så ille. Filmen ble skrevet og filmet uten 3D i tankene. Men her i motsetningen til Narnia, har regissøren satt seg ned og tenkt over hvordan man får gjort konverteringen best mulig. Resultatet? Antageligvis den best 3D konverterte filmen jeg har sett!
Med 3D effekten i bruk ble alle action scenene og film effektene mer levende syns jeg. Hadde nok ikke vært det samme hvis jeg så den i 2D.

Terningkast:
Filmen: 5
3D effekt: 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar